Ksymenes Ksymenes
328
BLOG

Baby, czyli "Staremu" i "MacCardowi" ku przestrodze

Ksymenes Ksymenes Polityka Obserwuj notkę 8

Swego czasu bloger Stary popełnił notkę pt.: "Kolejarze", w której zajął się między innym katastrofą w Babach. Oczywiście Stary nie omieszkał wrzucić dawki zwyczajowego antypisowskiego (i antymaryjnego) jadu oraz wyrazić swojego poglądu na temat winy maszynisty, a właściwie głupoty związkowców, którzy bronili swojego kolegi. Lecz cóż, każdy kto zna Starego wie, że inaczej być nie mogło.

Zwróciłem uwagę na notkę Starego, albowiem akurat wysłuchałem telewizyjnej wypowiedzi przewodniczącego związku zawodowego, który kwestionował ustalenia prokuratury z uwagi na wcześniejsze mankamenty aparatury sygnalizacyjnej w Babach. Jak pamiętamy, prokuratura złożyła do sądu wniosek o tymczasowe aresztowanie na okres 3 miesięcy, zaś sąd przychylił się do zastosowania tego środka na okres 2 miesięcy. Wyraziłem w blogu Starego pogląd, iż rzeczoną decyzję podjęto głównie z uwagi na zainteresowanie mediów i przyjazd premiera, nie zaś ze względu na rzeczowe potrzeby procesowe. Nb. później w sprawę włączyła się też Fundacja Helsińska, która uznała ten środek za nazbyt restrykcyjny i nieuzasadniony okolicznościami sprawy.

W dyskusję pod inną, późniejszą notką Starego, włączył się bloger (a właściwie komentator) MacCard, który w bardzo napastliwy sposób podważył moje obywatelskie prawo do wyrażenia krytycznej opinii o decyzji podjętej przez sąd. Pomijam długą, acz w sumie mało sensowna wymianę zdań, w której z jego strony dominował atak ad personam oraz szaleńcza wręcz obrona sądu i prokuratury, połączona z dezawuowaniem ex cathedra mojego prawa do niewiary w prawniczy profesjonalizm w tej konkretnej sprawie.

Oczywiście nadal nie wiem, czy maszynista jest w winny tej tragedii i w jakim stopniu. Mnie bardziej interesowało jednak to, czy decyzja o tymczasowym aresztowaniu była dostatecznie uzasadniona. Tymczasem bez większego echa przemknęła się niedawno w mediach informacja, iż sąd drugiej instancji uchylił decyzję sądu rejonowego oraz zastąpił ją poręczeniem i dozorem. Okazało się bowiem, że podejmując decyzję o aresztowaniu sąd pierwszej instancji kierował się faktem nieprzyznania się maszynisty do winy (sic!), potencjalnie wysokim wyrokiem oraz obawą matactwa. Jeśli idzie o pierwszy argument, to w świetle dotychczasowego orzecznictwa ETPC dosłownie ręce opadają i mam nadzieję, iż jest to kaczka dziennikarska, bo nie bardzo chcę żyć w kraju z takimi sędziami. Drugi argument jest obiektywnie istotny, ale trzeci wymaga istnienia realnych okoliczności potwierdzających taką obawę, albowiem potencjalnie każdy podejrzany ma możliwość mataczenia. Okazało się, że sąd nie miał do tego żadnych podstaw poza własnym wyobrażeniem. Poza tym akurat w wypadku katastrof kolejowych zabezpieczenie śladów i dowodów jest wyjątkowo proste i cóż ten maszynista mógł uczynić w kierunku mataczenia doprawdy nie wiadomo. Stąd decyzja sądu okręgowego.

Obecnie prokuratura prowadzi postępowanie także w innych kierunkach (wady materiałowe czy ewentualne błędy sygnalizatorów). To dobrze, bo tak być powinno. Niemniej jednak pogląd, który wyraziłem ponad dwa tygodnie temu w przedmiocie pochopności decyzji o tymczasowym aresztowaniu potwierdził się w znacznej mierze. Źle to świadczy o sądzie pierwszej instancji, który w mojej ocenie uległ presji medialności całej sprawy. Prawdopodobnie (zwyczajowo) akta sprawy wpłynęły do sądu niemal w ostatniej chwili (2-3 godziny przed posiedzeniem), zaś decyzję podjął sędzia na dyżurze, czyli najmłodszy stażem. Oczywiście tego też nie wiem, ale wiem, jak to funkcjonuje w innych sprawach.

 

http://wyborcza.pl/1,75478,10202143,Dlaczego_aresztowano_maszyniste_.html

Ksymenes
O mnie Ksymenes

Interesuje mnie przyszłość Polski, a nie konkretnej partii. Strzelam przede wszystkim do złej władzy, ale zła opozycja również nie może na mnie liczyć. W przeszłości sympatyzowałem z UPR - głównie w kwestiach wolnego rynku. Lista blogerów, którzy trwale zbanowali mnie bez sensownej przyczyny: Andrzej Celiński, Mireks, maia14, teesa Zbanowani przeze mnie za chamstwo: entefuhrer (14.08.2011), mundry (05.10.2011)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka